Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Gyakorló oldal - olvasás

 

Könyvajánlás:

 

Tersánszky Jenő: Misi Mókus kalandjai

Mark Twain: Tom Sawyer kalandjai

Tatay Sándor: Kinizsi

Erich Kästner: A két Lotti

 

Tanév közben Fekete István Vuk című könyvét fogjuk közösen feldolgozni. Aki teheti, szerezze meg a könyvet!

Tartalmas időtöltést, kikapcsolódást, vidám vakációt kívánok!

Zsuzsa néni

Linkajánló a j-ly-os szavak gyakorlásához

 

http://webtanitoneni.lapunk.hu/

 

 

 http://www.tantaki.hu/demo/j-ly/story.html

www.altsuli.hu/also/magyar/helyesir/jly/keretjly.html

 

www.logoprofil.hu/hu,jaszai_csaba,group.php   Szuper, játék!

2014. augusztus 4.

 

Gyakorló óránk egyik feladata Móra Ferenc elbeszélések olvasása után:

Hogyan tanultam meg olvasni?

A könyvvé vált kakas című elbeszélés olvasása után gyakorló óránkon csoportmunkával oldottátok meg a feladatot. Ha van kedvetek, oldjátok meg önállóan is. Gyönyörű kifejezésekkel gazdagodhattok, ha egy kicsit meg is jegyzitek Móra Ferenc kifejezéseit!

Hogyan mondanád másképpen ezeket az írói kifejezéseket? Illeszd a köznapi kifejezés előtt látható számot a Móra Ferenc által írt kifejezések mellé!

 

    __ balra kanyarította a fejét                         

    __ hunyorított rám

    __ viaskodtam az okos könyvekkel

    __ szép kitalálások vannak benne

    __ ingderékba bújtattam

    __ befogja a számat a kezével

    __ kukkot se kell róla szólni

    __ kiértünk a télből

    __ előrehaladtam a tudományokban

    __ tücsköt-bogarat összeolvasol

    __ elszomorodva hurcoltam vissza

    __ fönnhangon olvastam őket

 

1. Balra fordult.  2. Nehezen érthető könyveket is olvastam. 3. Az ingem alá dugtam. 4. Nem kell róla beszélni. 5. Okosabb lettem. 6. Szomorúan hordtam vissza. 7. Rám nézett. 8. Mesék vannak benne. 9. Elhallgattatott. 10. Tavasz lett. 11. Mindenfélét olvasol. 12. Hangosan olvastam őket.

Gyűjtsd ki a történetekből, hogyan szólította meg Ferkót az édesanyja! Mind a két történetet nézd át!

 

 

OLVASNI SZERETŐK FIGYELMÉBE!

Az interneten tallózva találtam ezt az oldalt, ahol rengeteg könyvet ajánlanak olvasásra! Valószínű, hogy a mi könyvtárunkban is megtalálható könyvek ezek!

Válogassatok, olvassatok minél többet!

 

http://gyermekkonyvtar.dfmk.hu/olvassunk-egyutt/olvastam-olvastad

 

Bár még javában tart a nyár, gondolataink néha mégis az iskolában járnak.

Hogy ne felejtsetek el semmit, íme egy kis gyakorlási lehetőség:

 

Írd le helyesen a mondatokat!

Nyáronsokatsütanap.

Agyerekekszüleikkelnyaralnak.

Akempingbenverikfelasátraikat.

Estetüzetraknak.

 

Olvasd el a mesét!

 

   Az erdőben nagy a nyugalom. Az állatok is árnyékba húzódtak. Így telt-múlt az idő. Egyre rövidebbek lettek a nappalok. Egy-két falevél már elvált az ágtól. A felhők is többször gyülekeztek az égen. Esni kezdett az eső. Az apró állatok menedéket kerestek. Az egérke a gomba kalapja alatt, a tücsök egy lapulevél alatt, a béka a tó sekély részén, a veréb egy vastag ág alatt, a picike hangya egy régen elvesztett kesztyűben talált menedéket. Az eső kitartóan esett, s az állatok egyre jobban átáztak. Az egérke elszaladt a tücsökhöz, onnan együtt szaladtak a békához, majd a verébhez. Sehol nem fértek el, hogy melengessék egymást. A hangya meglátta az elázott csapatot. Teát főzött, és behívta őket a kesztyű tenyerébe. Boldogan beszélgettek az asztal körül. Estére megegyeztek, hogy az egérke a kesztyű hüvelykujjában, a tücsök a mutatóujjában, a béka a középső ujjában, a veréb a gyűrűs ujjában, a picuri kis hangya pedig a kisujjában fog lakni.

  Azóta ha kisüt a nap, az erdőt járják, de ha rosszra fordul az idő, akkor egy teánál, az asztal körül mesélik történeteiket.

Oldd meg a mesével kapcsolatos feladatokat!

  1. Írd le a szereplők nevét!
  2. Hol kerestek menedéket? Írd le!
  3. Ki hova költözött? Írd le!

 

A nyárral kapcsolatos szavakat kapsz, ha a betűket helyes sorrendbe rakod. Írd le a szavakat! Ha ügyes vagy, egy-egy mondatot is írhatsz velük!

N P Ü S A S É T      

N P R NY E Ő A

H M K O O

R NY Á

S Ü F É D R

Á Z S P N A O

 

A J Á N L Ó

Verskedvelők figyelmébe!

Kedves Gyerekek, Kedves Anyukák, Apukák!

Verset tanulni nagyon hasznos dolog. A szókincs fejlődése mellett a legelső a memória fejlődése, ami hozadéka a verstanulásnak. Ezért ajánlok mindenkinek jó szívvel figyelmébe egy oldalt az internetről. Gyerekek kiváló előadásában hallható is, de leírt formában is megtalálható nagyon sok kedves, gyerekeknek való vers.

http://egyszervolt.hu/vers

Az oldalon nem csupán verseket találnak, hanem játékokat,  meséket, dalokat. Kellemes és hasznos időtöltést kívánok!

Zsuzsa néni

 

 

Kedves Gyerekek!


Itt a nyár, a játék, a pihenés, a kikapcsolódás ideje. Mégis előfordulhat, hogy van kedved olvasni, egy-egy feladatot megoldani. Ezt is lehet akár szórakozásból tenni.

Ha úgy gondoljátok, lássatok hozzá! Megpróbálok időről időre új olvasnivalóval, új feladatokkal előálllni.

Igen, az olvasás is lehet jó szórakozás, kikapcsolódás! Próbáljátok ki! Olvassatok a saját örömötökre!

Ha a feladatokat is megoldjátok, azt gyűjtsétek össze, és második év elején mutassátok be!

Dicséretetet érdemeltek érte!

Jó szórakozást!

 

      Mit mond a sárgarigó?


Jó későre, mikor már kitavaszodott az erdő, és a kert fái kilombosodtak, megjön távoli téli tanyájáról az aranysárga, feketével vegyes színű málinkó, néhol sárgarigó is a neve. Nagyon szépen szól, akár a furulya hangja. És hát mit mond? A fiúnak, aki a fészkét kerülgeti, azt mondogatja:

- Kell-e dió, fiú?

A fiú azt mondja:

- Kell hát!

És követi a madarat, aki messzire elcsalja a fészke tájáról, aztán otthagyja.

                     Herman Ottó

 

Húzd alá!

1. Mikor jön meg távoli, téli tanyájáról a sárgarigó?

2. Mi a sárgarigó másik neve?

3. Mivel csalja  el fészkétől a madár a fiút?

4. Milyen a sárgarigó hangja?


Keretezd be a helyes választ!

Miért csalja el a fiút a fészek közeléből?

                 a) Játszani akar vele a sárgarigó.

                 b)  A fiókáit félti.


 

 

 

 

Kedves Szülők! Kedves Gyerekek!

Érdemes kipróbálni akár közös játék során a következő linken elérhető szókirakó játékot! Hasznos időtöltés kívánok! Zsuzsa néni

 

 http://egyszervolt.hu/jatek/szokirako-jatek-gep.htmlhttp://egyszervolt.hu/jatek/szokirako-jatek-gep.html

 

 

Találd ki, mi lehet!

Ha tudod, írd le a találós kérdések megfejtését! Mutasd be az iskolában!

 1. Bundám homokszínű, fényes,

     én vagyok a nagy sörényes.

  

  2. Ágról ágra ugrálok,

      diót, mogyorót rágok.

 

    3. Uralkodik mindenhol,

      veszekedik akárhol,

      falun ébresztőóra,

      városon jó vacsora.

  4.  Ha kinyílok, az emberek

      tudják, hogy itt a kikelet.

 

  5.  Ősszel, télen későn kelek,

       és korán nyugodni megyek.

       Tavasszal és egész nyáron

       már felkelek hajnaltájon.

 

  6.  Fúr-farag, de mégse ács,

       kopog, mint a kalapács.

       Fák doktora, orvosa,

       erdőben az otthona.

 

  7.  Tarka, de nem virág,

       szárnya van, de nem madár,

       álló napon át a rét fölött száll.

 

Olvasd el a szöveget! Adj címet!

Válaszolj a kérdésekre!

 

 - Mit nézel? - kérdezte a róka a nyúltól, aki őt figyelte.

- Csak azon gondolkodtam - válaszolta a nyúl -, hogy te valóban olyan ravasz vagy-e, mint amilyennek mondanak, vagy csak mások együgyűségét használod ki?

- Érdekes kérdés - mosolygott a róka. - Gyere el hozzám vacsorára, hogy megbeszélhessük.

 Amikor azonban a nyúl a róka házikójához ért, és azt látta, hogy a megterített asztalon nincs ennivaló, azonnal elszaladt.

                                                                               Ezópus

 

Kik a mese szereplői?

Min gondolkodott a nyúl?

Mit ajánlott a róka a nyúlnak?

Miért szaladt el a nyúl?

Vajon mi volt a róka terve?

 

 

Rajzold le! Ha elkészültél a rajzokkal, hozd be az iskolába, mutasd be! Gyakorlásodért jutalmat érdemelsz!

A)

A ház mel-lett hó-em-ber áll. A hó-em-ber fe-jén pi-ros fa-zék van. Az or-ra sár-ga-ré-pa. A ke-zé-ben sep-rűt tart. Jobb ol-da-lán egy nyu-szi ku-po-rog.

B)

Az asz-talon négy gyer-tya áll. A má-so-dik ég, a töb-bi láng-ja ki-a-ludt. A gyer-tyák mel-lett sár-ga szí-nű vá-zá-ban há-rom szál ró-zsa vi-rít.

 

C)


A ké-pen egy csa-lá-dot lá-tunk. A-pa ha-ja bar-na. A-nyá-nak kon-tya van, ha-ja sző-ke. Nya-ká-ban gyöngy-sor csil-log. Kék szok-nya és fe-hér blúz van raj-ta. A-pa mel-lett áll Ger-gely. Ő a leg-ma-ga-sabb a csa-lád-ban. Már na-gyobb, mint a-pa. Hú-ga, Or-so-lya még ki-csi. Ő a-nya ke-zét fog-ja. Pi-ros szok-nyát és sár-ga pó-lót vi-sel. Sző-ke ha-ját két ol-dal-ra kö-töt-ték, pi-ros mas-ni van ben-ne. A-pán és Ger-ge-lyen kék far-mer-nad-rág van. Mind a ket-ten bar-na pó-lót vet-tek fel. A csa-lád min-den tag-ján fe-ke-te ci-pő van. Min-den-ki ked-ve-sen mo-so-lyog.

 

 

 

 

3. Ol-vass! Adj cí-met a tör-té-net-nek!

 

Zsi-ga a-pó le-vág-ta a disz-nót. Le-per-zsel-te a sző-rét. Zsol-ti ek-kor éb-redt fel. Zseb-lám-pá-val o-sont ki az ud-var-ra.

A kis Zsi-ga se-gí-tett húst da-rál-ni, kol-bászt töl-te-ni. Zsu-zsi né-ni zsírt sü-tött.

Es-te vi-dám la-ko-ma volt.

 

 

Ol-vasd el a kér-dé-se-ket! Vá-la-szolj a szö-veg a-lap-ján!

 

1.    Ki vág-ta le a disz-nót?

2.    Mi-vel o-sont ki az ud-var-ra Zsol-ti?

3.    Ki sü-töt-te a zsírt?

4.    Mit se-gí-tett a kis Zsi-ga?

 

     

Ol-vasd el az ál-lí-tá-so-kat! I-gaz? Ha-mis? Ha ha-mis, mondd úgy, hogy i-gaz le-gyen!

 

A meggy é-des gyü-mölcs.

A ma-da-rak me-szes hé-jú to-já-sok-kal sza-po-rod-nak.

A zöld gyík nem sze-re-ti a nap-sü-tést.

A sző-lő ta-vasz-szal é-rik.

A ma-zso-la sző-lő-ből ké-szül.

        

 

                                                                                                                            

Al-koss szó-kap-cso-la-to-kat a tél-ről! Má-sold le!

 

 

é-he-ző

 

kö-vér

 

zúz-ma-rás

 

fa-gyos

 

szán-kó-zó

gye-re-kek

 

fa-á-gak

 

re-ge-lek

 

hó-em-ber

 

ma-da-rak